top of page

מטבח- חומרים נפוצים (על קצה המזלג)

עודכן: 9 ביוני 2020


כולנו יודעים שהיום מטבח הוא לא רק עבור כיריים, כיור, מיקרוגל הוא למעשה חלק בלתי נפרד מהבית!

מה זה מטבח? אם תחפשו את המשמעות של המילה תגלו שפירושו "חדר להכנת מזון"..

למטבח יש המון חשיבות בבית, באסתטיקה, בנראות , בשוויו והקו העיצובי שלו לצד זה המטבח משמש אותנו לחלל עבודה ולפעמים לשעות ארוכות, לכן, חשובה הפרקטיות, הנוחות, הנגשה והאיכות.

גוף המטבח

השכבה הפנימית, כלומר הגוף, מהווה כאמור את הבסיס לארון וקובעת את האיכות שלו, העמידות שלו ויכולת הנשיאה שלו. אלו החומרים הנפוצים לשימוש בשכבה זו:

עץ סיבית אלו למעשה לוחות עץ תעשייתיים המיוצרים מסיבי עץ עדינים (ועל כן השם סיבית) אשר מעובדים יחד עם דבק שרף. במילים אחרות מדובר בשאריות של נסורת טחונה אשר דחוסה היטב ומסודרת בצורה אחידה המאפשרת לעשות בה שימוש לבניית ארונות. היתרונות של חומר זה הינם מחירות הזול יחסית ונוחות השימוש במהלך העיצוב וההרכבה. עם זאת הוא פחות עמיד מחומרים אחרים, אינו מסוגל לשאת משקלים גדולים וכמו כן רגיש ללחות.

עץ סנדוויץ' (לביד) לוח עץ המורכב משכבות עץ דקות המודבקות אחת על גבי השנייה. שכבות העץ מונחות לסירוגין באופן הפוך אחת מהשנייה כך שהן יוצרות לחץ נגדי, מה שמקנה ללוחות אלו עמידות גבוהה יחסית לכיפופים ולעיוותים אחרים. טיב הלוח, איכותו ויכולת הנשיאה שלו תלויים בסוג העץ שממנו הוא עשוי, כאשר ניתן לשלב גם עצים איכותיים יותר ופחות באותו הלוח. בכל מקרה בעץ סנדוויץ' ייעשה תמיד שימוש במספר אי זוגי של שכבות, ככל שיש יותר שכבות כך הלוח עבה ואיכותי יותר.

(פרויקט רחובות, תכנון ועיצוב קורין נמר, צלמת ג׳ני שוויבר)

דלתות המטבח

את שכבת העץ הפנימית יש לצפות כאמור בחיפוי חיצוני אשר יעניק מראה אסתטי ויהיה קל לניקוי. אלו החומרים הנפוצים לשימוש בשכבה זו:

*הסגנון שנבחר למטבח מאוד קשור לחיפוי. כלומר אם נבחר מטבח בסגנון כפרי נוכל להשתמש בדלתות צבועות או בפולימר.

פורמייקה מתאים לחזיתות חלקות ללא מסגרות ועוד.

פורמייקה לוח העשוי משכבות של נייר קראפט אשר מצופות בשרף סינטטי. הפורמייקה נחשבת לחומר עמיד יחסית שאינו סופג לחות כך שניתן לנקות אותו בקלות באמצעות חומרי ניקוי שונים, מה שהופך אותו למתאים במיוחד למטבח. כמו כן, ניתן לקבל אותו במגוון טקסטורות וצבעים.

(פרויקט גן יבנה, תכנון ועיצוב קורין נמר, צלמת ג׳ני שוויבר)

פורניר זוהי למעשה שכבת עץ טבעית דקה אשר קולפה מהגזע ומשמשת לחיפוי המשטח. היתרון של חומר זה הינו בכך שהוא משווה לרהיט מראה של עץ מלא, על אף שניתן להדביקו גם על לוחות זולים יותר העשויים משאריות עץ. את הפוניר ניתן להפיק מעצים שונים כגון אלון, דובדבן, זברנו, אגוז וכן הלאה.

(פרויקט רחובות, תכנון ועיצוב קורין נמר, צלמת ג׳ני שוויבר)

מלמין ציפוי סינתטי הדומה לפורמייקה אשר מודבק ישירות על השכבה הפנימית בתהליך של כבישה חמה. את המלמין, כמו הפורמייקה, ניתן לקבל במגוון רחב של צבעים ומרקמים.

פולימר הוא חומר גמיש על בסיס פלסט אשר מיושם על הדלת באמצעות דבק בלחץ וואקום בחום.

(פרויקט ראשל״צ, תכנון ועיצוב קורין נמר, צלמת ג׳ני שוויבר)

(פרויקט ראשל״צ, תכנון ועיצוב קורין נמר, צלמת ג׳ני שוויבר)

(פרויקט ראשל״צ, תכנון ועיצוב קורין נמר, צלמת ג׳ני שוויבר)

צבע גימור באמצעות צביעה בהתזה, בדרך כלל על גבי MDF

(פרויקט צהלה, ת״א, תכנון ועיצוב קורין נמר, צלמת ג׳ני שוויבר)

(פרויקט צהלה, ת״א, תכנון ועיצוב קורין נמר, צלמת ג׳ני שוויבר)

חומרי הפרזול

הנם הידיות, המסילות, הצירים, הסלסלות וכל מה שאינו חלק מהמבנה של הארון. עלות פרזול איכותי היא גבוהה ומומלץ לא להתפשר בנושא זה כי אין דבר יותר מרגיז ממגירה שיוצאת מהמסילה בכל פעם שפותחים או סוגרים אותה.

ישנן יצרניות רבות של חומרי פרזול, הידועות שבהן הן: בלום, הטיש וגראס, אך כשם שיש פיז'ו מדגם 205 ויש פיז'ו מדגם 405, כך גם לחברות הטובות ישנן דגמים שונים ורמות שונות. מחיר מסילה למגרת מטבח נע בין 10 שקלים ועד 250 שקלים. אל תסתפקו בכך שבעל-המקצוע אומר לכם: "זה מסילה של בלום…"

כי יש בלום ברמה גבוהה ויש בלום ברמה מאוד בסיסית. ההבדל לא תמיד ייראה ביום הראשון אלא לאחר מס' חודשים/שנים. לכל החברות הטובות קמו חיקויים רבים במזרח חלקם טובים וחלקם גרועים.

330 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page